Χειροτεχνία, Ταυτότητα κι Επιχειρηματικότητα
Η εισήγηση μου με τίτλο Χειροτεχνία, Ταυτότητα κι Επιχειρηματικότητα εκπροσωπώντας τον Αναπτυξιακό Σύλλογο Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης στον πολυπαραγωγικό τριήμερο θεσμό Κρητικός Διατροφικός Πολιτισμός που μόλις ολοκληρώθηκε.
<<Είναι ιδιαίτερη τιμή να συμμετέχω ως ομιλήτρια στον πρώτο θεσμό για τον Κρητικό Διατροφικό Πολιτισμό. Η τιμή γίνεται ακόμα μεγαλύτερη γιατί μιλώ από τη θέση της νέας προέδρου του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης.
Το ΔΣ του Συλλόγου έχει δεσμευθεί από την ίδρυσή του να δουλέψει πάνω στη βελτίωση της ζωής των γυναικών επιχειρηματιών της Κρήτης και ειδικά των χειροτεχνών, των οποίων η προβολή χρήζει άμεσης στήριξης. Για μια μεγάλη δυστυχώς περίοδο η χειροτεχνία δεν αντιμετωπίστηκε από την Πολιτεία ως ζώσα επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά ως λαογραφικό είδος, που δεν ανήκε πια στην αγορά καθώς θεωρούνταν κάτι ξεπερασμένο και ακριβό.
Παρόλα αυτά η κρητική χειροτεχνία δεν σταμάτησε ποτέ να εξελίσσεται. Μέλη του Συλλόγου μας σε όλη την Κρήτη συνέχισαν να δημιουργούν υφαντά στους αργαλειούς και κεραμικά στη φωτιά. Με τη βοήθεια του Συλλόγου και τη δική τους έμπνευση και εσωτερική δύναμη ξεκίνησαν δειλά δειλά να σχεδιάζουν προϊόντα που ξέφυγαν από τα συνηθισμένα. Η κουρελού έγινε τσάντα και το καλάθι φωτιστικό. Κεραμικά πιάτα εξάγονται στο εξωτερικό και παραδοσιακά κρητικά μοτίβα γίνονται επιτραπέζια αντικείμενα design.
Σε αυτή την προσπάθεια,
το τελευταίο διάστημα, ως Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης
ξεναγήσαμε στην ετήσια έκθεσή μας στην
Πλατεία Ελευθερίας τον Υφυπουργό Πολιτισμού και διεκδικήσαμε την αρωγή της Πολιτείας. Όπως διαφάνηκε η δική
μας συνδρομή στο επιτελείο του Υπουργείου είναι μείζονος σημασίας για την
εφαρμογή του νέου προγράμματος αναβίωσης και επανατοποθέτησης της ελληνικής
χειροτεχνίας, καθώς μας ζητήθηκε να τους συμβουλεύουμε και εμείς δεσμευθήκαμε με
ενθουσιασμό.
Εξάλλου έχουμε ήδη ξεκινήσει
και πραγματοποιήσει δράσεις όπως η καταγραφή υφάντρων σε όλη την Κρήτη σε
συνεργασία με το ΙΤΕ στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα MINGEI , αλλά και κατάρτιση σε θέματα
προβολής και προώθησης σε συνεργασία με την Εκπαιδευτική Αναπτυξιακή Πλοηγός
είτε δια ζώσης αλλά ακόμα και διαδικτυακά καθόλη τη διάρκεια του COVID.
Εξηγήσαμε στα μέλη μας
πως θα τους κάνει καλό να λάβουν στοιχειώδεις γνώσεις πάνω στο digital
marketing. Πως η συνεχή επιμόρφωση θα τους εξελίξει σαν προσωπικότητες. Δεν
μπορείς να πιέσεις τις χειροτέχνισες να μυηθούν σε έναν διαφορετικό τρόπο
δουλειάς. Αυτό που κάνουμε όμως ως Σύλλογος είναι να τις πείσουμε πως είναι
ικανές για κάθε τι νέο. Πως το νέο δεν ακυρώνει το παλιό. Το συμπληρώνει.
Όσο και αν η εποχή
αλλάζει, εμείς τις τιμούμε για όλα όσα ήδη έχουν αποδείξει. Και το κάνουμε
έμπρακτα κάθε χρόνο με το θεσμό των Βραβείων Επιχειρηματικότητας.
Οι κατά καιρούς
εισηγήσεις μας σε εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκπροσώπους
συνεταιρισμών, σε ανθρώπους και φορείς που ήδη στηρίζουν την κρητική χειροτεχνία
αξιοποιούνται καθώς προέρχονται μετά από αυθεντικές συζητήσεις με μέλη μας ,
υφάντρες, αγγειοπλάστριες, καλαθοπλέκτριες και άλλες μικροεπιχειρηματίες και το
μοίρασμα των εμπειριών τους και των δυσκολιών τους.
Προτείνουμε συνεχώς τρόπους ενθάρρυνσης της αξιοποίησης φυσικών κρητικών πρώτων υλών όπως το μαλλί και ο πηλός. Στόχος μας είναι μέσω της καινοτομίας να αποφύγουμε το κλείσιμο μιας επιχείρησης τη φορά και να ενθαρρύνουμε τη διάδοχη κατάσταση σε επαγγέλματα που τείνουν να εξαλειφθούν δίδοντας αξία στους γονείς για τον κόπο τους και επαγγελματική διέξοδο στα παιδιά τους.
Είχα στο παρελθόν την
ευκαιρία να μιλήσω για το προσωπικό μου ταξίδι, τα Chic Greek Gifts τα οποία έχουν μέσω του branding και του storytelling δώσει αξία στα τοπικά προϊόντα ταξιδεύοντας από το 2015 σε όλα τα μέρη του
κόσμου ως πρεσβευτές της ελληνικότητας. Το Greek Chic είναι μεγάλη τάση στην εποχή του metacovid και του metaverse που κερδίζει έδαφος η επίκληση στο συναίσθημα. Η τέχνη
γλυκαίνει το μέσα μας και μας οδηγεί στη φωτεινή πλευρά της ζωής. Επαγγελματίες
έλληνες σχεδιαστές παράγουν αντικείμενα και τα προωθούν σε διεθνείς και εγχώριες
εκθέσεις. Στο εξωτερικό κάνουν θραύση τα ελληνικά προϊόντα σε γνωστά πολυκαταστήματα
και delicatessen. Σχεδιάζουμε λοιπόν να ενισχύσουμε την παρουσία των μελών μας
στις εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, να βελτιώσουμε, όσο μπορούμε την
έκθεσή μας στην πλατεία Ελευθερίας και να συνεχίσουμε την κατάρτιση σε θέματα Marketing.
Στηρίζουμε πρωτοβουλίες όπως αυτή του Κρητικού Διατροφικού Πολιτισμού σε μέρη που δεν έχουν αξιοποιηθεί με αυτό τον τρόπο, γιατί θα μπορούσαν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στον ταξιδιώτη και να γίνουν πρεσβευτές της τοπικής κουζίνας και παράδοσης σε όλο τον κόσμο. Αναξιοποίητα μικρά χωριά που χρειάζονται πρωτίστως ένα στρατηγικό πλάνο ανάδειξής τους, ανθρώπους με όραμα και σπουδές, που θα τα αγαπούν όμως τόσο, όσο οι άνθρωποι του Πλοηγού ώστε να μην αλλοιώσουν την πρωτογενή μορφή τους.
Είμαι πεπεισμένη πως όσο στηρίζουμε και ενδυναμώνουμε ο ένας τον άλλο, όσο ενώνουμε τις σκέψεις και το όραμά μας, πολλά μπορούν να αλλάξουν. Είμαστε μία γροθιά οι γυναίκες οι παραδοσιακές, οι δίκαιες, οι δουλεμένες γυναίκες, με τις νέες, τις ανεξάρτητες, τις εξοικειωμένες με τα τεχνολογικά θαύματα που θα τα χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο της χειροτεχνίας. Είναι εποχή για το «εμείς», και αυτό δεν είναι κλισέ. Εξάλλου όσα σας είπα εδώ απόψε αντανακλούσαν την δύναμη των μελών της μέγιστης γυναικείας συλλογικότητας στην Κρήτη: του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών.>>